Orförandebrev Syd | Sverigedemokraterna Landskrona

Orförandebrev Syd

Ordförandebrev från syddistriktets ordförande Jens Leandersson

Hej partivänner! Jag ger den här gången en kort reflektion av Framtidskonferensen i Stockholm, en bild av situationen i Syd och varnat återigen för journalister. Hoppas du finner informationen intressant och informativ. Det är tänkt att informationen ska spridas vidare till medlemmarna i kommunföreningarna i Syd.

Framtidskonferens i Stockholm

Nyss hemkommen från måndagens framtidskonferens i Stockholm så ska jag försöka sammanfatta intrycken och den information som jag fick med mig hem. Det var ingen riktig framtidskonferens eftersom det dels saknades en analys av valrörelsen och det presenterades ingen vision för framtiden utan det var mer av ett seminarium. Det positiva var att vi träffades och utvecklade formerna för framtida möten. Många efterfrågade en satsning på ombudsmän i landet men som det ser ut kommer det inte att anställas utan det åligger varje distrikt att själva ordna med detta. För vår del är det inga problem då vi har anställt ombudsmän för Skåne och övriga landsting i Syd har arvoderade politiker som kommer få arbeta även som ombudsmän.

Björn Söder lanserade en vision om att Syd som distrikt ska organiseras efter riksdagsvalkretsar där Skåne således ska bli fyra distrikt. Möjligheten finns om en majoritet av kommunerna och medlemmarna tycker det är en bra idé. Själv ser jag både för och nackdelar med förslaget. Fördelen är att vi får närmare kontakt mellan medlemmarna och styrelsen. Nackdelen blir att vi får en organisation som är den direkt motsatta till hur vi är organiserade i Region Skåne. Samtliga riksdagspartier har organiserat sig med Skåne som ett distrikt efter Skåne blev en region. Oavsett för och nackdelar så är det till syvende och sist medlemmarna som bestämmer och nu har ni chansen att lyfta frågan i era kommuner.

Distriktsindelning i Småland diskuterades och såväl Thoralf Alfsson, Kalmar och Per-Arne Wahlberg, Tranås vidhöll att de önskar bilda distrikt enligt länsgränserna. Från min sida är jag positiv till att Kalmar och Jönköping bildar egna distrikt men först måste det diskuteras i kommunföreningarna i berörda län. Lyft frågan i era kommunföreningar och sedan får det förankras i hela länet innan nya distrikt sjösätts.

Mattias Karlsson berättade att han skissar på att revidera vårt principprogram. Christian Westling och Anders Westergren är anställda som kommunala samordningsmän som ska utbilda och starta upp nya föreningar. Vi skulle vidare haft en stor diskussion om SD Kurirens framtid men det blev inte ens en tumme av den diskussionen. Det fanns många som hade högtflygande målsättningar men ingen presenterade en plan på hur vi ska nå dit. Behovet att träffas så som vi gjorde kände jag var stort och att det finns en efterfrågan på att vi ska göra det oftare. Vidare kändes det som att vi tillsammans måste planera för att ta fram visioner och mål. Kan vi få till en delaktighet att ta fram strategier och visioner för 2014 så kan det bli bra.

Försiktig lyckönskning

Det är på väg att hända något sensationellt i Trelleborg som vittnar om att SD tagit steget in i det politiska finrummet och blivit accepterat. Per Klarberg är på väg att väljas in som oppositionsråd och Sverigedemokraterna ges samma möjligheter att bedriva politik som Socialdemokraterna. Håller tummarna för att alliansen fortsätter stå upp för Per Klarberg i kommunfullmäktige.

Ombudsmän Skåne

Om ni i Skåne behöver hjälp på något vis i er kommunförening så hör av er till distriktet. Vi har numera två ombudsmän anställda som ska hjälpa kommunföreningarna till självhjälp. Helmuth Petersén, Trelleborg och Kjell Dahlin, Helsingborg. Lättast är att ringa till Syds kansli,  042-124595, och prata med Kjell som i sin tur kan hänvisa vidare till Helmuth om det är honom ni söker.

Ombudsmän Småland och Halland

Övrigt i distriktet är på väg att organiseras upp så att varje län blir självgående. I Kalmar län har de delat upp sina tjänster så de delar på arbetet. Lars Rosén och Micael Foghagen från Kalmar, Claus Zaar från Öland samt Mattias Bäckström Johansson och Bo Karlsson från Oskarshamn respektive Västervik har alla deltidstjänster och fungerar som ombudsmän i länet. Halland, Kronoberg och Jönköpings län är fortfarande inte organiserade än men här ska vi göra en insats från distriktet och inventera och ge stöd till de personer som är arvoderade och således påtänkta att arbeta som ombudsmän.

”Kraftig medlemstillväxt i SD”

”Sverigedemokraterna fortsätter att öka sitt medlemsantal. Sedan medlemsavräkningen vid årsskiftet står det klart att partiet nu har 5846 medlemmar vilket är en ökning med 43 procent jämfört med samma tid förra året. Medlemsantalet ökar över hela landet. Särskilt utmärker sig bl a Stockholm Stad 45 %, Stockholms län 59 %, Södermanland 59 %, Norbotten 66 % och Dalarna 71 %. Medlemstätaste kommunen i landet i förhållande till folkmängd är Jimmie Åkessons hemkommun Sölvesborg. Sedan valet 2006 har partiet mer än fördubblat sitt medlemsantal.”

Utvecklingen i Syd

Det behövs en snabb kommentar kring utvecklingen i vårt eget distrikt. Värnamo sticker ut i Småland, i övrigt en medioker utveckling i de flesta kommuner där Mullsjö är sämst med ökning från 1 medlem till 2. Mullsjö är också den enda kommun i Syd vi inte tog mandat i. Kronoberg är ett sorgebarn där vi måste sätta in resurser, speciellt i Växjö.

Halland ökar i samtliga kommuner utom i Falkenberg som minskar med 1 medlem från 28 medlemmar till 27. I Skåne som ska vara tillväxtmotorn nummer ett så ökar flertalet kommuner och där Klippan sticker ut med en medlemstillväxt från 19 medlemmar till 57. Malmö ökar från 202 till 265, Kristianstad från 64 till 111 och Trelleborg från 54 till 92. Däremot underpresterar vi i följande kommuner: Örkelljunga, Åstorp, Kävlinge, Staffanstorp, Östra Göinge och Lomma. Även Svalöv och Eslöv är i behov av insatser. Det syns tydligt var ombudsmännen måste sätta in resurser för att hjälpa kommunföreningarna att få ordning verksamheten. Kävlinge har en speciell situation och här har insatser satts in och det ser positivt ut inför framtiden. Även Eslöv har insatser satts in.

Lomma och Staffanstorp är sorgebarn sedan tidigare som vi nu måste ta tag i på allvar. Det finns ett tydligt mönster mellan framgång och bra organisation/ledare. Vi måste arbeta på att få fram bra ledare som kan bygga upp organisationen i respektive kommunen. Det är nyckeln till fortsatta framgångar och fungerande organisationer.

Lokala årsmöten

De kommunala årsmötena har gått av stapeln. Först ut var min egen kommunförening Klippan/Perstorp. Matthias Rausbo valdes till ny ordförande och Erlinda Rosenquist valdes till ny vice ordförande och Edward Galia blev andre vice ordförande. Själv sitter jag inte längre med i den lokala styrelsen men kan med gott samvete säga att vi har flera nya förmågor som tar vid och som kommer att utveckla föreningen. I Svedala så valdes den lokala köpmannen Hasse Bengtsson till ny ordförande. Ängelholm och Örkelljunga har med haft årsmöten men jag saknar bekräftelse på hur det gått vid deras möten. Grattis till alla nya och gamla styrelsemedlemmar runt om i de lokala styrelserna, från distriktsstyrelsen vägnar önskar vi er lycka till i ert uppdrag att få fler aktiva och bedriva ett gemytligt partiarbete i kommunen.

Riksdagsarbetet igång igen

Våra riksdagsledamöter har satt igång med arbetet i riksdagen igen. Först ut var Jimmie Åkesson som igår deltog i partiledardebatt. Så fort vi syns på TV så går telefonerna varma på kanslierna runt om i landet. Det ska bli intressant att följa riksdagsdebatterna under våren. Frågan är hur medierna kommer att behandla oss under den närmaste tiden.

Mediebevakade

Aftonbladet har haft en tidningskampanj som de bedrivit ihop med tidskriften Expo. Genom att koka soppa på spik så försökte de peka ut våra företrädare som nazister som springer på gayklubbar för att bjuda på drinkar för att värva röster. Reportagen var så galna att jag erinrade mig min barndom då det fanns en tidskrift som hette en ”En ding, ding värld”. Den tidskriften liksom Aftonbladet var full av skrönor och påhittade historier samt fotomontage. Anständighetens gräns är sedan länge passerad. Ett seriöst tips från min sida är att fäst ingen vikt vid det som tidningarna skriver om oss.

Sist men inte minst Det är så lätt att säga men ack så svårt att ibland se till att vi håller ihop. Finns det olika kandidater vid era årsmöten, se till att tala väl om er kandidat. Låt oss slippa höra negativa saker om er konkurrent som även är er partikamrat. För varje sak som ni säger negativt om er motkandidat så berättar du bara vilken dålig kandidat du själv egentligen är. Vidare kan du fundera på hur samarbetsklimatet blir framöver efter du vräkt ur dig allt negativt. Så håll ihop och fokusera på det positiva. Vi är vår egen värsta fiende. Tänk efter innan du talar.

Bästa hälsningar

Jens Leandersson