Därför säger vi nej till (S) lag om offentlig upphandling | Sverigedemokraterna Landskrona

Därför säger vi nej till (S) lag om offentlig upphandling

Därför säger vi nej

Med Shekarabis lag kommer kraven på svenska företag att bli betydligt strängare än på utländska företag. Det möjliggör att utländska företag kan prisdumpa genom att erbjuda sämre villkor för anställda och därför vinna upphandlingar. Svenska arbetstagare konkurreras ut. Det framgår om man läser det finstilta i Shekarabis lag.

Lagen medför krångel som leder till att svenska småföretag som inte kan anlita omfattande juridisk hjälp blir chanslösa vid upphandlingar. Det skulle bland annat leda till att skolor, äldreboenden och liknande inte kan servera närproducerad mat.

Med Shekarabis lag kommer man att kunna ställa krav på svenska företag att ha upp till 30% utlandsfödda i arbetsstyrkan. Sådan diskriminering av svenska arbetstagare kommer vi aldrig att gå med på.

Detta borde göras istället

I Sverige ska svenska regler gälla. Den som arbetar här ska göra det till rimlig lön och schyssta villkor. För att lyckas med detta fullt ut behöver vi riva upp utstationeringslagen och lämna EU. Det är EU som förbjuder oss att ställa samma krav på schyssta villkor för utländsk arbetskraft som vi ställer på svensk.

Sverige behöver införs huvudentreprenörsansvar. Den som anlitar underentreprenörer ska ta ansvar för att också de använder schyssta villkor.

Företrädare för kommuner och myndigheter ska ges utbildning och kunskap i hur man upphandlar och vilka krav som går att ställa på företagen. Uppföljning och inspektion ska vara omfattande, regelbunden och konsekvent.

En del av det här hade vi kanske kunnat genomföra tillsammans med den socialdemokratiska regeringen, om den bara hade varit beredd att förhandla med oss.

Vi kommer aldrig acceptera att man öppnar upp för att ställa krav på att företag ska ha ett visst antal utlandsfödda för att kunna vinna en upphandling. Vi kommer heller aldrig acceptera att den som anställer utländska arbetstagare till sämre villkor får konkurrensfördelar framför den som anställer svenska arbetstagare till schyssta villkor.

Länk till debatten mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi: https://www.youtube.com/watch?v=qi-CWvrZ8w4&feature=youtu.be

Skärmavbild-2016-09-19-kl.-14.48.55